6 sep. 2009

Snart en ny tröja

Det går fort när man stickar på stickor 4,5! Jag är snart klar med Ingenue som jag stickar i ett av garnerna jag köpte i Estland. Det är supermjuk och go babyalpacka och jag längtar verkligen efter att få börja använda den.



Jag har rätt mycket garn och kommer nog att göra den lite längre än mönstret säger. Verkar också som jag får sticka om slutet på ärmen, den avmaskade kanten vill vända sig ut och det ser inte snyggt ut alls. Men det kanske ser bättre ut efter blockning.

När jag var i Haapsalu köpte jag också den här jättefina boken om Haapsalu sjalar.



Den är verkligen jättefin och väldigt inspirerande! Jag hade redan en äldre bok med massor av estländska mönsterdiagam, men den här ville jag ha ändå för att den var så fin! Jag köpte en estländsk-engelsk ordbok också, för att hjälpligt kunna läsa den. Det enda som finns på engelska är hur man tolkar de olika symbolerna i diagrammen.

Jag har börjat på en hel del olika sjalar också, oftast för att jag ville göra nåt med nåt särskilt garn. Kanske blir de klara, kanske inte. Det är alltid lika kul att se hur ett fint garn blir när man börjar sticka. Ibland blir jag besviken på flerfärgade garner som ser underbara ut i härvan, men bara spräckliga och konstiga när man har stickat en bit. Men man lär sig väl så småningom vilka garner som passar till vad!

2 kommentarer:

Garntrollet sa...

Estländska sjalar är så fina! Och tröjan ser superfin ut, verkligen en höstfärg.

Jag tänkte väga tröjan när den var färdig, men så var jag lite för snabb med att tvätta den. Väger den då den torkat.

Jag har också lärt mig att se upp lite med melerade garner när man ska sticka sjalar. Jag använder nog helst enfärgade. Jag har ett nystan Evilla 8/1 (tunt!) inte fullt 90 gram som jag inte riktigt vet vad det ska bli av, men nystanet kom fram då jag sökte runt i garnhögen, så nu ligger det på köksbordet och stirrar på mig :-)

Garntrollet sa...

315 gram Evilla 8/2 gick det åt till min tröja. Jag har precis vägt den. Storleken är (ca) mellan S och M och den är ganska lång (eftersom jag är ganska lång) :-)