20 juli 2013

Göra klart


För över ett år sen började jag på på koftan Mimmi av Marita Rolin. Den stickas med en tråd Kiito och en tråd Gima, det ena lite strävt silke och det andra ganska stelt bommullsband. Ingen mjuk och gosig stickning alltså. Tror det är därför det känts lite trist att göra klart den. Den har legat i sin påse och varit ett dåligt samvete. Inte minsta lust har jag haft att göra klart den. Inte ens för att jag behöver stickan som sitter i (Addi-rundsticka som luktar äckligt). Nu har jag i alla fall tagit tag i trasslet och är faktiskt på upploppet, se här - bara halskanten kvar!


Knappkanten stickas separat och sys fast mot framstycket vilket är rätt krångligt. Jag gillar INTE att behöva sitta och mäta och vara petig medan jag stickar, men här var det nödvändigt för att få knappkanten lika lång som framstycket. Trist!



Hur som helst lär garnet, liksom lin, bli mjukare ju mer man använder plagget. Så jag kommer säkert att gilla den här också med tiden.

Inga kommentarer: