10 sep. 2011

Färdigheter

En hel del färdigt har fotats, men inte allt. Idag är en helt underbart solig och klar septemberdag. Knallblå himmel. Vi skulle ha flugit ballong egentligen, men på grund av ett tråkigt missförstånd kring hur många vi var blev det inget av. Vilken besvikelse! En sån perfekt ballongflygardag! Nå ja, det får bli en annan gång. 

I stället har jag bland annat fotograferat stickningar i solen. Mina sockar, som jag satte igång med strax innan jag åkte till Sätergläntan med Hildurs barnbarn. Vilket ställe! Åk dit! Vi gick en kurs i spinning där man också fick lära sig mycket intressant om det fantastiska materialet ull. Lärare var Lena Köster, som är mycket kunnig och en bra och tålmodig lärare. Jag var rätt hopplös, men så är det också svårt! Sen jag kom hem har jag tittat på en hel del instruktionsfilmer på Youtube. Det skulle jag nog ha gjort innan jag åkte egentligen, så hade inte startsträckan varit så lång. Jag gillar att spinna och tänker lära mig det. Så himla kul att göra sitt eget garn! Färga lärde jag mig förra sommaren av Karin på Granhammar.  


Mönstret är Nemesis, från Knitty, och de är stickade i mjuka, härliga Malabrigo sock. 


Jag blev plötsligt biten av att sticka sockar och fortsätter med ett par enkla ribbade till min dotter. Garnet kommer från Chili Gredelin. Lite trista, men de sitter bra på foten. Sen blir det ett par Clandestine, av Cookie A, kan inte sluta...

* * *

Jag har även precis gjort klart en Emelie i Colinette Jitterbug, också ett härligt garn. Jag blev inspirerad av Clara, som gjorde en i våras. Nu återstår bara att sy i knapparna som jag köpte häromdagen. Mönstret är skrivet så att man kan välja mellan tre olika långa modeller. Jag valde den kortaste, som bara går strax nedanför midjan, och det känns lite ovant. Men den är fin.   



Den är mycket mörkare än vad den ser ut på bilderna, mörkt plommonlila. 

1 kommentar:

Maria sa...

Så mycket fint du har gjort. Jag blev så inspirerad av dina sockar, så jag har också börjat sticka mig ett par. Sockstickningen är så enkel att ha med sig när man är på olika platser. Den tar ingen plats alls nästan i väskan.
Koftan var också jättefin! Färgen är fantastisk och mönstret likaså. Inspirerande läsning!