6 jan. 2011

På stickorna

Snön bara vräker ner och jag sitter i soffan under en filt och stickar. Mys.

Jag hade några härliga mjuka härvor silkealpackamerino från Stäkets hantverk & design som jag tänkte göra en mysig hals-/axelvärmare av. Härmar Petra O litegrann, för jag tycker hennes var så fin.


Får se hur lång jag gör den. Jag har två 50-grams härvor kvar, så det räcker till nåt mer också, kanske muddar. Det är ett fantastiskt garn som jag verkligen kan rekommendera. 

Till jul stickade jag vantar. Ett par vinröda tovade till dottern och ett par lovikka till sonen. Han gillar inte alls hemstickat egentligen, men jag gillar ju att sticka... 


Jag gjorde ett par tovade till mannen också, men dem har jag ingen bild på. Härliga och varma blev de, men det är svårt att få storleken rätt. 
Fortfarande ingen ordning på den riktiga kameran, så jag fick använda den som är inbyggt i datorn. Vad svårt det är att sikta när man ska sitta och vrida hela datorn!

Jag har gjort en Rosamund's cardigan också. Blev inspirerad när jag såg Thereses fina. Den är stickad i Cascade heathers i en färg som heter Garnet.



Jag gjorde inga knapphål, utan tänkte ha nån sorts stängning på insidan. Hakar, eller större tryckknappar kanske? 

Gosigaste stickningen är i alla fall min Tea Leaves Cardigan i Manos Silk Blend. Jag längtar så tills den är klar, men har tillfälligt tröttnat på all slätstickning och lagt den åt sidan. Kanske blir den klar i helgen.


Dags att dra på kläder och gå ut att skotta nu kanske... Huga.

2 kommentarer:

Snygging sa...

Länge sen! jag har kikat in då och då för att se vad som händer på stickfronten. Nu ser jag att det är en del. Ha det gott!!!

Garntrollet sa...

Fin halsvärmare! Gillar hur bra mönstret syns i ljus färg.

Ja, Wakame både går snabbt och långsamt att sticka, märkligt. Jag försökte hitta något alternativ till "flätraden" men gav upp. Mina kabelstickningar blir inte så snygga eftersom jag stickar ganska löst. Jag har inte hunnit mer än drygt en fjärdedel på nedre kanten, så det blir nog ett långtidsprojekt för mig också :-)

Tovade vantar i lovikka måste vara jättevarma och sköna! Vad fina de blev.