5 apr. 2010

Fotat en massa

Efter en lång tid utan lust att fota och uppdatera har jag äntligen plåtat mina alster. Det är ju lite mulet idag, så färgerna blir konstiga.
Det var förresten inte så lite snopet och deppigt när allt var vitt utanför fönstret imorse! När vi kom hem från en påskhelg på landet var det så vårigt och härligt - tillochmed Tussilago i vägkanten. Aprilväder...

Här är mina Kai-Mei, stickade i Regia hand-dye effect. Mitt första Cookie A-mönster. Jätteroliga att sticka. Fast tån drar lite snett.


Sen gjorde jag ett par Pomatomus, ännu roligare mönster! Snyggare också, det blir helt klart fler.


En smällkall dag i Januari tog jag en tur till Uppsala, främst för att besöka Yll&Tyll. Jättefin affär, men mindre än jag föreställt mig. Det var proppat med folk, hälften skulle sticka OS-mössan. Jag köpte ett par härvor Malabrigo Lace, knall-cerise till en Swallowtail shawl och rött till en Citron. Sen köpte jag en ljusare rosa också, tror den hette Damask. Den spar jag tills jag kommer på nåt bra.
Här är min Swallowtail, pytteliten blev den, men åh så mjuk. Jag har aldrig stickat nåt i det garnet förut.



Och här är min Citron, som är röd och inte rosa som på bilden.



Nu börjar varven bli långa och jag tycker den är rätt trist, men det får väl gå. Jag har sett så många fina citron-sjalar därute, så nu vill jag ha min klar också.

Så en bild på lite grejor från hösten, ett par vantar gjorda i garn från vår höstlovsresa till Gotland. På ateljé Huskroken köpte jag jättemysigt garn till ett par vantar, mönster också. Hon hade en jättefin bok med traditionella mönster från Gotland. Jag har för mig att en sån skulle lottas ut bland deltagarna i sticklägret i Dalarna som jag ska till i Augusti. I alla fall, här är mina Boxarns (som jag tror att de hette). De är stickade i en teknik som heter fågeltramp. Huskroken har ekologiskt ullgarn i vädigt vackra färger. Efter sedvanlig beslutsångest valde jag en härva blått och en ljusgrå. Den grå har jag inte gjort nåt av än.



Ett par Verdigris i vit Drops Alpacka har jag också gjort. De är jättefina och jättemjuka, men när man har dem på sig ser det lite ut som om man har råkat ut för en olycka och blivit tvungen att gipsa båda armarna :-)
Jag är i alla fall jätteglad för dem och de var faktiskt ganska jobbiga att göra, tog låång tid. Mönstret är från Knitty. Nån gång i höstas.



Inga kommentarer: