5 apr. 2010

Färdigt och på gång

När jag först fick syn på det här mönstret föll jag som en fura, men det var krångligt. Hade det inte varit för Ravelry hade det nog blivit helt hopplöst. Både garnet och mönstret är konstigt, inte så kul när det faktiskt är rätt dyrt. Problemet är att den blir mycket större än mönstret säger och att den dessutom växer vid tvätt. Men nu är jag helnöjd!





Ganska många stickningar är på gång, bland annat Sabbatical, som jag nämnde tidigare. Jag är klar med bakstycket och ena framstycket. Jag stickar i lila Lucca fino från Sannsticks. Jag längtar tills den blir klar! Fiin vårkofta.





Det går ganska långsamt framåt, för jag håller på med en massa andra saker samtidigt. Bland annat denna virkade sjal:



En "Tony Irving" i Manos silk blend, ett garn som legat länge och väntat. Jag har lite svårt för garn som växlar färg så att det blir alldeles spräckligt. Man ser ju inte mönstret. Men här blev det bra, tycker jag. Sjalen blir tung och rätt stel, men ändå fin. Jag hade två härvor, så den ska väl bli lagom stor. Det är rätt skönt att virka, så enkelt! Jag funderar på att göra en till i något av alla roliga sockgarner som finns.



Till sist en bild på min vintermössa. Här på makens huvud, men det är mitt huvud den värmt hela vintern. Mönstret kommer från Joko knits, men jag fick tipset hos Petra O.



Den är gjord i Lucca från Marias garn, precis samma färg som Sabbatical, även om det inte alls ser ut så. Och det är den här bilden som gör färgen rättvisa.

Hej hopp!

1 kommentar:

Garntrollet sa...

Vilka fina och härliga stickningar! Det ska bli kul att se Sabbatical färdig, färgen ser jättesnygg ut.