13 juli 2010

Lite garn ändå...

Åter efter tre fantastiska veckor i Japan! Jag ville inte åka hem! Så mycket vackert och roligt att se och så fantastiskt rara och trevliga människor. Maten är fantastiskt god och vällagad och alltid en fröjd för ögat. Här är en typisk bento, en matlåda man köper på stationen innan resan och sen äter på tåget. 



Cirka 70-80 kr får man betala för en sån här. Det är mycket gott och man blir ordentligt mätt. 
Vi åkte mycket tåg, så det blev en del bentolådor. 



Det blev inte helt stickfritt under Japansemestern, i Kyoto besökte jag Avril, som har massor av vackra och roliga garner. En del av deras garner säljs av Habu Textiles, t ex ett garn gjort av stål och silke. Det är mycket tunt och kan kombineras med nåt annat jättetunt garn, t ex merino. De hade uppstickade sjalar som var roliga för ståltråden i garnet gör att man kan forma sjalen, buckla till den liksom. Kul!


Det visade sig att butiken låg bara nåt kvarter från vårt hotell, så jag gick dit mer än en gång. Garnet på konerna närmast är av bomull, men känns som papper. De översta konerna är silke-stål. Den vita härvan är ett pappersgarn och det uppnystade vita är tunt silkegarn. Det var bra priser och verkligen svårt att välja bland allt fint. Vi reste med ryggsäck och det fanns inte alltför mycket plats över. Trots det handlade vi en hel del faktiskt. Det fanns så mycket fint och inte var det särskilt dyrt heller. 

Jag var ju så klart tvungen att köpa en liten rundsticka för provlappar, så det blev lite stickat ändå :-)



Sen jag kom hem har jag gjort en Haruni. Jag använde ett silkegarn från samlingarna, Jaipur Silk Fino i en grålila ton. Jag vill sticka en fin sjal och ge bort i present till en kvinna jag träffade i Japan, så den här gjorde jag för att provsticka mönstret. Det är verkligen ett jättefint mönster! Till henne gör jag nog en vit i nåt lyxigt garn. Jag vill ha en vit själv också, fast en sån fin modifierad som Litet Nystan har gjort (och Viffla), med slätstickning ovanför bården. 

1 kommentar:

Maria sa...

Vad spännande! Du måste vara full av inspiration nu. Jag blir inspirerad bara av att läsa din blogg. Sjalen blev ju kanonfin. Jag gillar det där med garn med ståltråd i. Vilken kul idé.