9 aug. 2009

Sol i spetsstickningens Mekka

Det blev ingen fjällvandring i Norge, vi kollade väderprognosen varje dag och väntade på sol, men fick till slut ge upp. Vi bestämde oss hastigt och lustigt att bege oss österut i stället och tog färjan till Tallinn. Därifrån åkte vi vidare till ön Ösel och hade några härliga, soliga dagar i stilla och vacker natur. Knappt en människa på de långa, vita stränderna. Vi tillbringade rätt mycket av tiden på olika stränder. Jag slappade, läste böcker, stickade och vandrade längst stränderna och samlade fina stenar. Bilder kommer sen, det var verkligen vackert. Vi bodde på en gammal gård som hade en samling grå timmerhus med stråtak. Vi hyrde ett av de små husen på gården som ägdes av ett mycket trevligt Estländskt par. Långt från civilisationen - knäpptyst förutom syrsor och fåglar.

På vägen hem åkte vi till Haapsalu, ett måste om man är intresserad av Estländsk spetsstickning. En jättefin stad som har en gammal stadskärna med små pittoreska trähus med vackra trädgårdar, en gammal borg med mur omkring och flera gamla kyrkor. Staden ligger på Estlands västkust och det är nära till fina stränder. De närmaste stränderna var dock inte så fina. Vid torget fanns ett museum där man bland annat visade traditionell spetsstickning från Haapsalu.

Just den här helgen var det marknadsdagar i Haapsalu, så det var gatumarknad med olika sorters slöjd och matprodukter. Spetsstickerskorna satt och stickade på torget och hade även en hel del sjalar utställda. Jag köpte bland annat ett nystan med vackert ljusblått tunnt, tunnt ullgarn till en normalstor sjal och för det fick jag betala åtta estniska kronor, en dryg femma! Men det roligaste var att se alla dessa vackra sjalar - jag har verkligen fått massor med inspiration!! Synd att jag inte förstår något av språket, det hade varit roligt att prata mer med dem. Jag köpte ett estniskt-engelskt lexikon så att jag i alla fall hjälpligt kan tyda en jättefin bok om Haapsalu sjalar som jag köpte. Även om man inte förstår texten så finns det ju massor av mönsterdiagram. Jag har börjat på en sjal som ska bli en sorts lång provlapp av olika mönster ur boken.

Det blev så klart en hel del garn, det var verkligen mycket billigare än hemma. Nu ska det stickas tunna, tunna spetssjalar!

Inga kommentarer: